Wednesday, February 1, 2012

aku rindukan ROH JIHAD seorang pejuang...!!!--perjalanan ke SINAI

alhamdulillah...di saat ini, aku sudah kembali dari LEXUS '12 anjuran PERUBATAN..
satu pengalaman yg benar2 berharga..
sebuah perjalanan & permusafiran di bumi anbiya'..
yg pnuh dgn ibrah...
*******
tepat jam 2pg waktu Mesir..

bas bergerak meninggalkan perkarangan Dewan Malaysia Abbasiyah... 
dgn peserta berjumlah 120 org, AJK yg hanya 8 org, musyrif+tour guide seramai 12 org dan beberapa org ustaz yg menjadi tukang masak menaiki 3 buah bas menuju ke arah timur Mesir meninggalkan Kaherah....

rasa excited sgt sbb 1st time kluar dari Kaherah...huhu
sempat lg sms umi waktu atas bas...minta restu+doa..ye lah...doa ibu kan paling penting..
(mcm manja je...>,< huhu)

dalam perjalanan, kami melintasi Terusan Suez yg menghubungkan Laut Mediterranean di utara dan Laut Merah melalui Sg Nil yg berada di antara keduanya..
malangnya kami tidak dpt melihat trusan tersebut kerana perjalanan di waktu mlm..
sempat berhenti sebentar utk Solat Subuh...
turun dari bas...suhu 0˚C..sejuk sgt..burrr
Cairo x laa sjuk mcm ni..
ambil wuduk, rasa tajam sgt air...
tiba2 terfikir..mcm mn la org yg duk dkat kawasan sejuk...

destinasi pertama kami ialah salah satu Kubu Salahuddin yg terletak di sbuah pulau kecil kira2 8 km dari Toba... 

qal'ah(kubu) Salahuddin al-Ayubi 
dari kawasan perairan ini kami dpt melihat sempadan perairan 4 buah negara..Mesir, Palestin, Jordan dan Arab Saudi...
wah..jaraknya yg dkat membolehkan kami nampak sbuah bangunan putih di Illat, Palestin dan kawasan bukit Jordan..


bot penambang
utk sampai ke kubu Salahuddin ini perlulah menggunakan perkhidmatan bot penambang yg telah disediakan dgn tambang 25LE(=RM12.50)

perairan yg jernih

kubu yg bakal ditawan..hoho

kubu salahuddin dikelilingi air laut
lengkap dgn pelbagai kemudahan
utk bala tenteranya

yah...!! berada di kemuncak
stelah puas tangkap gambar..
kami bergerak meninggalkan Toba bergerak ke destinasi utama kami...St Catherine
di situ kami check in tempat penginapan dan bersedia utk pendakian Jabal Musa(=Gunung Sinai) pd mlm tersebut...
sblum memulakan misi, kami sempat diberi pengisian yg bertajuk "Dari Bumi Bertemu Langit" oleh seorg ustaz...

beliau menceritakan kelahiran Nabi Musa dan bgimana Nabi Musa bleh masuk ke dlm istana Firaun... 
satu lg...tahu x knp cerita mengenai Nabi Muhammad SAW disebut sebagai SIRAH manakala nabi2 lain disebut sebagai KISAH..???
nak tahu knp..??

sbb..sirah Nabi Muhammad SAW diceritakan dari saat kelahirannya sehingga ke saat kewafatannya..
tetapi..nabi2 lain hanya diceritakan di dlm Al-Quran beberapa cerita/kisah...

menurut ustaz...Nabi Musa menyerahkan pengikutnya kpd Nabi Harun selama 30 hari utk bermunajat kpd Allah selama 30 hari...ttapi Allah tlah extend tempoh tersebut kpd 40 hari menyebabkan pengikutnya berpaling dan membina patung lembu Samiri.. 

patung lembu Samiri yg berdekatan dgn Jabal Musa
mlm tu kami diarahkan tidur awal dan akan dikejutkan pd pukul 10.30mlm...
ye lah...perlukan tenaga yg secukupnya utk mendaki gunung yg mencabar ni...
AJK ckp maybe 4-5 jam sampai ke puncak...
wah...lama tuh...ntah aku bleh ke x...
******

tepat jam 10mlm aku bangun utk bersiap-siap...ambil wuduk siap2..kna jaga wuduk utk solat subuh dkt pencak nanti..solat Hajat minta selamat naik dan turun..minta dipermudahkan dan diberi kekuatan...

pkul 11mlm, kami berkumpul dpan bas utk mendgr taklimat ringkas & beberapa pesanan terakhir...pastikan jalan berpasang-pasangan...saling bg support dkat partner...jg keselamatan...torchlight pastikan terang...bawa chocolate bar utk tenaga...dan mcm2 lagi...
kmudian..buat sket warm-up & senaman regangan...and then..baca doa mohon diberi keselamatan..

waktu ni...tiba2 aku rasa cuak..
mampukah aku..??
kuatkah aku utk sampai ke puncak...??
perasaan jd bercampur-baur...
excited sbb bakal menawan Gunung Sinai...bakal pergi ke tempat Nabi Musa bertemu Allah..
dlm pd masa yg sama,,cuak sbb takut tergelincir..takut x larat...
huhuhu

atas bas sempat mesej Naimatul plak...
tiba2 rasa mcm nak mesej sahabat seperjuangan...
sahabat sefikrah...no yg ada hanya no Naimatul...maaf ya sahabat2 yg lain..no antunna x save dlm no Mesir ana...
Ana rindukan roh jihad...ana dah nak naik gng sinai..doakan ana slamat naik&turun
dgn tgn bersarungkan 2 lapis sarung tgn...aku taip dgn hati yg berhrpkan ibrah drpd pendakian ini...aku x nak pendakian ini sia2 tanpa sebrg pangajaran...

ketika itu waktu Malaysia hampir menunjukkan jam 6 pg..sudah Subuh barangkali..
ketika itu juga sahabatku ini membalas mesejku...
Allah...alhamdulillah shbtku..ana bangga n kagum dgn nt,mujahidah islam.. smoga brjaya dlm menaikkan martbt islam n ahli sunnah wal jamaah..
Allahuakbar..!!! indahnya berukhuwah krn-Mu, Ya Allah..
mesejku terbalas melapangkan dadaku..aku mentajdidkan niat..

lbih kurang jam 12pg..kami memulakan langkah pendakian..
hujan renyai seolah2 merahmati perjalanan kami..

terdapat 9 checkpoint utk sampai ke puncak...
kami berjalan dlm kumpulan bersama partner masing2..
berjln dlm kegelapan...bersuluhkan lampu suluh di tgn masing2..

terkadang terasa penat & lelah,,kami berehat sebentar...mengambil nafas sedlm-dlmnya menghilang lelah...makan chocolate bar mengumpul tenaga...
pd mulanya perjalanan agak jauh dan landai..
namun apabila tiba di checkpoint 6,7,8&9...pendakian smakin curam...
semakin kerap juga aku berhenti sebentar, duduk di celahan bukit...

mujur ada sahabat2 disisi...para musyrif dan senior2 yg memberikan semangat...
hujan yg masih renyai+tiupan angin yg kuat merupakan antara cabaran yg terpaksa kami tempuhi...dgn berat bdnku yg agak ringan, membuatkan aku terasa seperti hendak melayang....
semakin tinggi kami mendaki, semakin kuat juga sejuk mencengkam diri..wlupun sudah berlapis baju yg dipakai...jln pun bleh lalu sorg ja..

alhamdulillah....
segala puji bg Allah..



pakai snap ja dlm gelap...


akhirnya, lbih kurang jam 3.15pg aku tiba di puncak...
dah ada yg sampai...aku antara org yg terawallah sbb x pnuh lg atas ni...
wah..laju tuh...3jam ja..??
smua ni bakal doktor yg berhati waja..insyallah...

oleh sbb kami tiba lbih awal drpd jangkaan...terpaksalah kami berkampung di atas puncak gunung yg amat sejuk ni...masing2 pakat sewa saratoga(selimut tebal) dan berselubung di bwhnya sementara menantikan yg lain tiba & masuk waktu Subuh....

*****

dah nak masuk waktu Subuh ni...
alamak, wuduk terbatallah plak...huhu
mcm mn nih..??
sjuk giler...burrr
nasib baik k.nisah ajar cara ambil wuduk dlm cuaca yg teramat sejuk & bleh memudaratkan..
dah ada rukhsah..kna guna..dpt 1 lg ilmu bru...
guna air mineral....klu nak basuh kaki...x payah buka stokin...sapu atas stokin
utk lebih pencerahan bleh tekan sini

lpas solat Subuh....
ramai sgt org dkat puncak ni...
rupa2nya bukan peserta LEXUS '12 shj yg mendaki mlm td..
rupanya ada dari uni Tanta+Mansourah...dari negara Poland..ntah negara mana lagi...
ramai sgt pelancong2 dari negara lain...
tgk sunrise...tapi hari masih hujan....kabus sgt tebal..
matahari pun malu nak munculkan diri..

matahari dikaburi dgn kabus tebal
setelah puas melihat matahari terbit+tangkap gambar...
kna turun plak...
mak aiii..tingginya..gayat la plak...
mlm td gelap..x nampak
huhu...dah pandai naik..kna pandai turunlah...

hujan semakin kuat membasahi..
batu2 & jln2 yg dilalui mlm tadi menjadi basah dan licin...
wah..takutnya..
satu2 aku menapak menuruni bukit...
habis blkg aku jd lambat...
bila dah sampai jln yg luas..aku bg smua potong aku...
kebykannya org putih...
maybe diorg biasa kot...panjat2 bukit ni...laju ja turun

x lama kemudian...
langkahanku semakin pantas menuruni bukit...
x lah laju sgt....tpi x laa lambat mcm mula2 tadi....
sekali sekala aku hampir tergelincir..sepantas itu juga kalimah 'Allah' meluncur dari bibir ini..
kali ini aku berjalan menuruni bukit sendirian...ingin bersendirian...berfikir

*****

sepjg pendakian+turun dari gunung sinai...
aku berfikir...

Ya Allah...susahnya daki gunung sinai ni...
mcm berada di jln dakwah....berada dlm gerakan Islam..
pnuh dgn penat lelah...
sesekali berhenti mengumpul tenaga di checkpoint...
berada di checkpoint, mungkin terasa ingin berlama-lamaan disitu...
bleh diibaratkan sbg nikmat dunia yg sementara...
lambat/x sampai ke puncak...

ustaz ckp...
'korg nak berehat berapa lama lagi ni..??tunggu la dkat sini sampai org turun plak...'
mungkin sesetgh org x biasa dgn kata2 perangsang seperti ini dan mengganggapnya sbg sindiran....
tapi bagi aku inilah kata2 perangsang yg berbentuk cabaran...
ada benarnya kata2 ustaz..
klu berehat lama/x naik...x akan tercapai matlamat utama kita utk sampai ke puncak...
ya x??

nak mendaki ni pun x bleh sorg2..perlukan sahabat2...
nak berdakwah pun x bleh sorg2..perlu berada dlm jemaah...
klu x pasti terasa lemah...dan membuahkan rasa putus asa dlm diri..
makan coklat utk mengembalikan tenaga pula, aku rasa bagai diberi kata2 taujihat drpd sahabat+murabbi...
yg sntiasa meng'top-up' iman & semangat agar trus tegar menyusuri liku2 dakwah..

pendakian ini...
yg pd mulanya landai...aku anggap seperti ketika baru mengenali jalan dakwah ini...
tetapi semakin sukar utk sampai ke kemuncaknya...
iaitu apabila kita dah semakin menghampiri matlamatnya yakni KHILAFAH ISLAMIYYAH...
semakin kuat juga cabaran yg harus ditempuhi...
bukan senang hendak mencapai matlamat ini...
tetapi dgn jiwa yg cekal, tabah, dan memenuhi ciri2 seorg QIYADAH RABBANIYYAH bersama2 dgn para JUNDIYYAH AT-THO'AH....insyallah matlamat ini dpt dicapai...

dlm perjlnan menuruni gunung plak...hujan menyebabkan batu menjd licin..
aku takut tergelincir...
aku takut tergelincir ketika menyusuri jln dakwah ini...
aku takut jd المتساقطون على طريق الدعوة...

terkadang juga aku terpijak tahi unta...
bleh diibaratkan mcm mehnah yg dihadapi...org mungkin x suka dgn apa yg kita buat...
yg penting kna ingat-buat ssuatu utk mendpt redha Allah..bukan redha manusia

langkahanku semakin luas & pantas..
roh jihad sudah aku perolehi...
aku ingin menjadi seorg doktor yg berjiwa haraki..
sanggup menginfakkan diri utk islam tercinta..
mcm Dr Abdul Aziz al-Rantisi..yg menggantikan As-Syahid Sheikh Ahmad Yassin memimpin HAMAS yg turut mendapat syahid...
seorg doktor yg berbekalkan Master dan PhD..

jiwa seorg daie itu akan trus lemah dibawa arus keselesaan..
tetapi akan menjadi lbih mantap dan cekal sekiranya sentiasa diuji..  

*****

slpas check-out drpd penginapan...
kami meneruskan perjalanan ke selatan...
menuju ke Dahab..sebuah tempat pelancongan di Mesir...
Dahab merupakan tempat terbaik bg sukan luncur angin, scuba, snorkeling dll..

on the way....kami singgah di makan Nabi Harun dan Nabi Salleh...
antara nabi yg diutuskan utk Bani Israel...

makan Nabi Harun as

makam Nabi Salleh as

kami tiba di Dahab pd sebelah ptg...perjalanan memakan masa lbih kurang 2-3 jam...
di sini, aktiviti yg kami lakukan ialah glass boat....apa tu..??
haa...glass boat ni unik..kita bleh nampak apa yg ada dkat dasar laut melalui kaca yg berada di lantai boat...

kami check-in dulu bilik penginapan, 
kmudian bergerak dgn jeep utk ke pantai...
huhu...aku duduk dkat blkang jeep yg terbuka....
best dipukul angin laut...
bukan senang nak dpt duduk atas blkang jeep






subhanallah....cantik x..??
jernihkan airnya...hampir sejam kami berada di atas kapal ni....

aktiviti sebelah mlm plak...
kami dibenarkan shopping dan mkn seafood sampai pkul 11 mlm dgn ditemani musyrif...
haha...bershopping sakan lah smuanya....
aku x tahu nak beli apa...almaklumlah...x byk duit yg dibawa..elaun JPA x dpt lg...

malam tu,,,semua pakat tersadai kepenatan dkt katil..
puas hati dpt shopping & makan seafood..
tambahan plak, lpas panjat gunung sinai blum sempat baring lgi...

esoknya, seawal jam 8.30 pg..
kami check-out drpd bilik penginapan...
nak bertolak balik dah...
cepatnya dah nak balik..

dlm perjalanan balik...kami singgah di Ras Muhammad...
Ia merupakan sebuah Taman Negara yg terletak di Semenanjung Sinai, berdekatan Terusan Suez di sebelah barat dan Terusan Aqaba di sebelah timur...
Ia juga merupakan satu2nya kawasan paya bakau yg terdpt di bumi Mesir ini...
kami x masuk pun....hanya tangkap gambar di pintu masuk...

kmudian kami singgah plak di Uyun Musa....
Uyun Musa ini merupakan tempat persinggahan Nabi Musa setelah selamat melalui Laut Merah yg terbelah 2 dan menenggelamkan Firaun di dasarnya...
pd asalnya terdpt 12 mata air menjadi telaga utk 12 kaum pengikut Nabi Musa...
tetapi beberapa telaga telah tertimbus dek pasir...
kami sempat melihat sunset yg begitu indah..

kmudian,dlm perjalanan kami nampak Bar Lev Line...
ia merupakan rantaian kubu2 yg dibina Israel sepjg terusan Suez slpas menawan semenanjung Sinai dlm Six Day War..

strusnya di perhentian terakhir...kami singgah solat jama' ta'khir magh+isya' di sebuah tempat persinggahan...di situ aku ternampak sbuah peta yg besar...
aku amati btul2 peta tu...
wah...jauhnya perjalanan kami...
hampir satu Semenanjung Sinai kami tawan...

alhamdulillah...tepat 9.15mlm kami tiba di Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah...
smua selamat sampai di rumah masing2...
smoga permusafiran ini dpt memberikan sesuatu kpd stiap peserta..

4 comments:

  1. salam..amboi along, sakan jalan no..angah sorg la yg terperap kat umah ni..^^..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam...x pa..nanti turn nur_iman plak...akak pun terperap dkat rumah jugak lpas spm..

      Delete
  2. Terpesona sangat membaca catatan perjalanan uhkti.... Terasa ingin turut serta dalam pendakian ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...harap dpt berkongsi pengalaman dan rasa...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...