Monday, October 31, 2011

ukhuwahku diuji....

berada di bumi anbiya'...
satu rahmat buat pencinta ilmu..
gedung ilmu pengetahuan
ukhrawi + duniawi..
bumi yg pnuh barakah ini
dipenuhi dgn para ulama' juga para doktor...
ada juga doktor yg pakar dlm bidang agama...
subhanallah..

seperti yg aku sedia maklum
sebelum menjejakkan kaki di bumi mulia ini...
expect the worst for egypt, enjoy it as the egyptian does..
aku harus bersedia mental + fizikal apa berada di sini..

ya....memang benar...smua yg berlaku pasti ada hikmahnya...
yg benar2 kita x ketahui...
perlu dilihat dgn mata hati...
bukan dgn mata nafsu....

kali ini aku diuji ukhuwah dgn sahabatku....
sahabat yg baru sebulan kenal dgn rapat...
aku menemaninya ke sebuah klinik gigi yg x jauh dari tempat tinggalku..
tanggungjawab sbg seorg sahabat harus ku laksanakan..
maklumlah berada di sini jauh dari keluarga tercinta..

perjalanan kami diuji krn sahabatku ini x ingat jln + arah ke klinik tersebut
aku maklum bhw dia baru sekali pergi ke klinik tersebut
aku juga sedia maklum
klu aku yg baru sekali pergi ke klinik tersebut
pasti aku x dpt mengingatinya..

ntah mengapa
begitu mudah aku naik darah pada ketika itu
cuma x aku lampiaskannya kpdnya...
aku tahu dia sedar yg aku naik 'bengang'
cuma aku sedang bersabar..
apa boleh buat...
kami sama2 berada di kawasan yg x dikenali
tambahan pula maghrib sdg berkumandang

dalam sibuk menelefon ke sana ke mari...
tiba2...
seorg kakak lalu melewati kami....
alhamdulillah..
kakak tersebut mengajak kami menunaikan solat maghrib di rumahnya..
kemudian dari rumahnya baru kami pergi ke klinik gigi
dgn ditemani oleh seorg musyrif...

berada di klinik itu,
kami terpaksa menunggu giliran utk masuk ke bilik doktor
lama juga...benar2 menguji kesabaran..

alhamdulillah...
syukur sgt2 sebab akhirnya urusan kami selesai dgn selamat...

ya Allah, ujian dariMu merupakan tarbiyyah buat diriku...
jgnlah Engkau tutup hatiku menerima tarbiyyah dariMu...



Sunday, October 30, 2011

luv u SAHABAT


*Salam CINTA + sahabat...

DAKWAH adalah CINTA....

dan CINTA akan meminta smuanya drpd kita...

CINTA menuntut kasih syg, pnegorbanan harta,jiwa & 

segala2nya...

bgitu juga jln dakwah y kita pilih ini...

Moga2 CINTA kita kpd ALLAH & RASULNYA mjdkan kita

 cintakan dakwah & perjuangan y diamanahkan...

[CINTA sampai SYURGA]

*salam CINTA + PJUANGN buat sahabat2 sekalian...

sayap kiri pjuangn ISLAM...

Insyallah*=)

Saturday, October 29, 2011

hijab itu fitrah...??

ANALOGI BOTOL MINERAL...
ada 4 botol mineral.....korang nak pilih yg mana satu...??
  1. x berpenutup & dah diminum org
  2. masih pnuh isinya, tp x berpenutup
  3. berpenutup, tp dah diminum org
  4. masih berpenutup, blum dibuka & isinya pnuh
so...korang nak beli botol air yg mana satu...??
haa...tgk sekali lalu dah tahu nak ambil botol yg mana satu...
mestilah botol yg no-4 kan....

ok....
apa yg kita nak kaitkan dgn hijab...??
wanita berhijab=botol mineral

Botol mineral no-1=x berpenutup & dah diminum org

botol yg x berpenutup & terdedah samalah seperti wanita yg mendedahkan anggota auratnya...
pendek kata, hijab dari sudut pakaian, x sempurna.....

kmudian air yg sudah diminum org plak bermaksud, wanita tersebut membenarkan dirinya disentuh secara haram oleh lelaki yg haram baginya (llaki yg boleh dikahwini)....

wanita ini gagal memelihara batasan ikhtilat.....

botol (wanita) itu blum sempat dibeli (dinikahi) secara halal oleh pembelinya (suami yg sah), ttapi sudah pun diminum (disentuh, dipeluk, dikuncup atau lebih teruk lg disetubuhi) oleh org lain (llaki yg x halal baginya).

hasilnya, air (kehormatan) botol (wanita) itu sudah tersisa (tercemar)!!

'air' yg terdedah akan diminum oleh syaitan....
wanita yg memandang ringan dgn hukum hijab pun lebih mudah didekati oleh syaitan...!!

Botol mineral no-2=masih pnuh isinya, tapi x berpenutup

sama sperti botol no-1, mulut botol masih terdedah ertinya, wanita itu x mempraktikkan hukum aurat secara menyeluruh....
barangkali, potongan pakaian yg ketat, singkat, terlalu fashionable atau lain2 asbab yg menyalahi tuntutan syara'....
& telah menarik perhatian kaum lelaki yg berada di sekitarnya....
Lalu dia diganggu....

akan tetapi wanita jenis ini, mempunyai ketegasan yg tinggi dlm mengehadkan pergaulan mereka dgn lelaki....
sifat 'malu' menjadi pendinding mereka daripada terus menghampiri atau melayani kehendak llaki2 tersebut....

boleh jadi mereka bertindak sebegini krn itu merupakan ajaran & kefahaman yg disematkan ibu bapa mereka....
mungkin juga kerana wanita2 ini sememangnya jelas dgn larangan2 syara' dlm bab ikhtilat

kesimpulannya, wanita2 ini masih terpelihara khormatannya (airnya masih blum diminum org), cuma malangnya mereka masih blum mengerti akan kepentingan hijab dari sudut bpakaian....
sedangkan pakaian yg menutup auratlah yg akan memandu llaki2 ini jauh drpd mereka

Botol mineral no-3=berpenutup, tp dah diminum org


haa...jgn plik plak tgk botol ni....
botol yg berpenutup maksudnya, wanita itu tahu akan hukum menutup aurat & mempraktikkannya...
Namun....sayangnya, wanita jnis ini berpendapat bjw dgn menutup aurat atau berpakaian sopan shj sudah memadai utk memenuhi kehendak syara'


cuba tgk...
airnya dah diminum...
dalam erti kata lain, wanita ini cuai dlm menjaga hukum ikhtilat...
penampilannya yg sempurna & memenuhi garis panduan syara' memperlihatkannya sbg seorg yg 'solehah' & 'sejati',
namun pd hakikatnya, waita ini membenarkan dirinya disentuh & dipandang oleh llaki2 yg x halal baginya....
itu blum cukup 'solehah'....!!!!
Na'uzubillahi min zalik...


jgn terkejut....tp zaman sekarang ni ada je wanita yg bertudung labuh tp b'couple'...
yg hilang kehormatan diri pun ada...!!
mereka golongan yg 'x faham' & perlu dibimbing....


Botol mineral no-4=masih berpenutup, blum dibuka & isinya pnuh


botol ini perumpamaan kpd insan2 yg akur pd fitrah (sifat smula jadi) manusia....
mereka x menafikan keperluan bhijab dlm kehidupan
hasilnya, org2 disekelilingnya turut mhormati & mngenalinya sbg 'muslimah yg tulen'.....!!!


wanita yg CEMERLANG dlm kdua-dua aspek, iaitu pakaian & adab....
x ubah seperti botol mineral yg SEMPURNA...
jgn lupa,hanya botol mineral sempurna yg DIPANDANG org & BERBALOI utk DIBELI...!!

sama2lah kita memelihara diri kita dlm menempuh alam universiti....



begin with the in mind

>begin with the end in mind<

nukilan ini direpost drpd notes sy di laman facebook...
"begin with the end in mind" 
kata2 ini amat mmberi kesan terhadap diriku yg selalu alpa...
----membuatkanku selalu terfikir...
------------apakah matlamat hidupku...

sahabat2 sekalian....

bagaimana pula dgn cita2 kita..??
engineer,doctor,lecturer,cikgu,dll...
bagaimanakah kta stelah tercapai cita2 tersebut..??

apakah hanya ingin menjadi seorg doktor???
nak tolong orang sakit....jawapan y selalu budak2 pre-medical berikan
betulkah???
mampukah bertahan dgn bebanan tugas sbg pelajar perubatan??
mampukah bertahan dgn bebanan kerja sbg seorg doktor??
----bagaimanakah dgn hidup nnt...??
------mampukah  dikerahkan seluruh tenaga??

apakah hanya ingin menjadi seorg jurutera???
nak bina bangunan/infrastuktur....
btulkah???
mampukah bertahan sbg pelajar kejuruteraan??

begitu jg dgn pelajar yg mengambil jurusan agama...
pelajar tahfiz dan sbgnya...
adakah benar ilmu2 itu akan digunakan dgn sebaiknya...??
apakah ilmu2 itu hanya di buku atau lekat dihati???

tidakkah kita orang yang mempunyai ilmu tersebut akan dipersoalkan di akhirat kelak..???
bknkah berat tanggungjawab itu..???
ilmu fardhu kifayah yg menjadi wajib ke atas kita setelah memilih jurusan masing2....
apakah yg perlu kita jawab di akhirat kelak..??

oleh itu....
fikirkan semula...
mengapakah kalian memilih jurusan tersebut...
apakah yg boleh kalian sumbangkan utk islam...
betulkah???

adakah setelah kita berjaya mencapai cita2 tersebut,
mendapat keredhaan Yg Maha Kuasa..??

adakah kalian hanya mahu menjadi org yg biasa2 shj..??
membiarkan umat Islam trus terkebelakang..??
sedangkan Islam itu tinggi..

oleh itu...
tetapkanlah matlamatmu yg jelas...
mengapa & bagaimana...
titik akhir hidup kita...

tajdid balik niat kita....
apa tujuan hidup ini....
jgn pernah berputus asa... 

Friday, October 28, 2011

LIFE....

apa tu..??
L.I.F.E=Luv Islam For Eternity...
sedapkan nama tu....
ni la nama program anjuran PERUBATAN yg diwajibkan kpd smua pelajar tahun 1...


tajuk kali ni best sgt....
ustaz pun best...
ketika mula melangkah kaki ke dlm ruang pengajian...
terimbau pengisian2 yg dilalui semasa berada di ma'ahad....
sama2 melalui proses tarbiah...
terasa terisi hati+jiwa...

jom kita kongsi sikit pengisian ustaz....

تربية vs تعليم.....
apa bezanya...??
mai nak cerita skit bezanya..
dkt Malaysia..byk proses ta'alim..
tpi knp byk juga masalah gejala sosial dlm klgn remaja..??
sistem pendidikan dah disediakan..
dkt sekolah ada subj agama..
belajar bab akidah,ibadah,akhlak dll..
tpi knp hasilnya seperti yg berlaku skarang..??
cuba fikir2kan...

tarbiah tu apa plak..??
....??secara lughawinya...tarbiah=pendidikan..
betulkah...??
ya..betullah tu...secara bahasanya..
so...apa maksudnya yg sebenar..??

tarbiah=memberitahu+mengaplikasi...
proses pembentukan jiwa...
setelah mendpt imput...kna mengamalkannya....
dan dlm proses pengamalan tu..
ada cabaran2 tertentu yg dtg mengganggu proses tersebut...
itulah tarbiah...

sistem pendidikan formal di Malaysia kekurangan aspek ni....
mereka hanya menerima maklumat shj(ta'alim) tanpa mengaplikasikannya(tarbiah)
betul x..??
mereka perlu diberi penghayatan dlm stiap ta'alim yg disampaikan...

secara specificnya....tajuk LIFE kali ni "TARBIAH RUHIYYAH"
tarbiah ruhiyyah ni sumbernya al-quran...

dalam hati kita ada 4 jnis خواتر=lintasan hati yg mendorong kpd mbuat dosa...
1-syaithaniah....lintasan hati yg apabila ditolak..hilang sekejap.....macam tipu daya
                          >kmudian dtg smula...pergi+datang..samada kuat atau x menghadapinya
2-nafsiah....menggesa+mendorong membuat kejahatan ktika duk sorg2
                   >semakin kita tolak,semakin kuat nafsu itu menolak
3-mulkiah.....ilham yg baik spy buat baik...kdg2 ilham nk buat jahat..
4-rabbaniah...perlu tarbiah رحية...

nafsu plak ada 3 jnis:
1-nafsu ammarah(sentiasa buat jahat)
    >bangga apabila buat jahat, dicanang-canangkan+diheboh-hebohkan kpd org lain tanpa rasa malu...
نعوذ بلله من ذلك....
2-nafsu lawwamah...ada pd org kbykn....ada 2
   >mencela diri apabila membuat jahat
   >mencela diri krn x buat beramal/kebaikan(peringkat tinggi skit)
3-nafsu mutmainnah
   >ada pd nabi+rasul+org2 soleh

dalam proses tarbiah...mujahadah amat penting...
ada 4 rukun mujahadah:
1-عزلة(menyendiri)
   >hatinya bersama Allah
2-diam
   >jgn berckp perkara yg sia2
   >berckp bnda2 yg sunat
   >jgn mengumpat
3-berjaga malam
   >kurangkan tidur
4-berlapar(puasa)

alhamdulillah..
pengisian yg diberikan benar2 mengisi jiwaku yg agak kontang ktika itu...
pd ktika itu..hati terasa x tenang
dan pd waktu itu...
ada 1 point yg betul2 kna pd tempatnya...
"kerenah kawan yg kita x suka itu pun merupakan 1 tarbiah"
ya Allah....
ikhlaskan hatiku menerima tarbiah drimu....
Engkaulah yg paling mengenali diri ini..
tetapkanlah+tabahkanlah hatiku dlm menerima tarbiah dariMu..





Thursday, October 27, 2011

departure ke egpyt =)

bismillah...
molek rasanya dimulakan tulisan ini dgn permulaanku...
sebelum bertolak ke mesir sewaktu berada di KLIA...
walaupun blum berada di mesir,bumi anbiya'
tp ujian tetap ada utk menguji keteguhan hati ini...

kebetulan pd hari departure tu Naim ada UPSR...x dpt la dy ikut...
umi pun ada kursus...x dpt hantar jgk....sedihnya..
(akak tau umi pun sedih jgk...tp ayah x bg p sbb ayah lbih risaukan Naim...
ayah kata kna aulakan Naim..akak faham...insyaAllah..moga umi mjadi isteri solehah)
tp aku lapangkan dada menerima dugaan ini..
mungkin ada hikmahnya....

aku kna positif...
GO! GO! CHAIYOK!!
mulakan langkahmu dgn berani...

alhamdulillah..ni result waktu dkt INTEC dulu...
tiket tuk dpt seat 1st class...=)
syukur sgt....*big grin*
luas...

waktu atas airplane...
x tau nak buat apa...makan+tidur ja..
aku manfaatkn headphone dkt seat 1st class tu
solat zohor pun x terlepas waktu lg..
sbb ktorg bergerak arah lawan bumi berputar..
so..buat jama' ta'khir bila sampai cairo..
maka bermulalah perjlnnku di bumi anbiya' ini...

excited diorg nk hantar kakaknya yg sorang ni....(>,<)
korang smua kna studi elok2....belajar pandai2....baru bleh pergi oversea....
Sumaiyah+Anisah belajar Bahasa Cina bg pandai....
nanti bleh dakwah dkt org Cina*kata2 ayah...
Munirah pun sama...
SPM tu buat elok2...
kesian dkt umi+ayah...risau tgk result trial baru2 ni....
Mun bleh punyer....
Luqman hafal bg tamam...jgn gagap2..sangkut2
sunguh2 skit dlm apa yg Luqman buat..
serius skit....Abang Chak kn dah besar...
bukan sek rendah lg...
Naim plak...mentang2 dah habis UPSR
jgn ingat dah merdeka dah...
skrang free ni cuba jd bertanggungjawab skit...
Naim sebenarnya bleh diharap....kan Umi...

p/s:rindu korg smua...(knp pelat KL je nih...??)rindunya dkt mpa smua....=)

بسم الله الرحمن الرحيم......

dgn nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang....
alhamdulillah...
akhirnya aku diberi kekuatan tuk buat blog....
blog ini hrpnya dpt membantu diri yg hina ini serta sahabat2 di luar sana...
mungkin ada bbrapa input yg dpt dikongsi bersama...
dpt mhubungkn diri yg jauh di perantauan dgn family tercinta di tanah air....
melepaskan rindu...
moga ditetapkan niat semasa meng'update' blog ini...
ya Allah...
tetapknlah hatiku....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...