ukhuwahku diuji....

berada di bumi anbiya'...
satu rahmat buat pencinta ilmu..
gedung ilmu pengetahuan
ukhrawi + duniawi..
bumi yg pnuh barakah ini
dipenuhi dgn para ulama' juga para doktor...
ada juga doktor yg pakar dlm bidang agama...
subhanallah..

seperti yg aku sedia maklum
sebelum menjejakkan kaki di bumi mulia ini...
expect the worst for egypt, enjoy it as the egyptian does..
aku harus bersedia mental + fizikal apa berada di sini..

ya....memang benar...smua yg berlaku pasti ada hikmahnya...
yg benar2 kita x ketahui...
perlu dilihat dgn mata hati...
bukan dgn mata nafsu....

kali ini aku diuji ukhuwah dgn sahabatku....
sahabat yg baru sebulan kenal dgn rapat...
aku menemaninya ke sebuah klinik gigi yg x jauh dari tempat tinggalku..
tanggungjawab sbg seorg sahabat harus ku laksanakan..
maklumlah berada di sini jauh dari keluarga tercinta..

perjalanan kami diuji krn sahabatku ini x ingat jln + arah ke klinik tersebut
aku maklum bhw dia baru sekali pergi ke klinik tersebut
aku juga sedia maklum
klu aku yg baru sekali pergi ke klinik tersebut
pasti aku x dpt mengingatinya..

ntah mengapa
begitu mudah aku naik darah pada ketika itu
cuma x aku lampiaskannya kpdnya...
aku tahu dia sedar yg aku naik 'bengang'
cuma aku sedang bersabar..
apa boleh buat...
kami sama2 berada di kawasan yg x dikenali
tambahan pula maghrib sdg berkumandang

dalam sibuk menelefon ke sana ke mari...
tiba2...
seorg kakak lalu melewati kami....
alhamdulillah..
kakak tersebut mengajak kami menunaikan solat maghrib di rumahnya..
kemudian dari rumahnya baru kami pergi ke klinik gigi
dgn ditemani oleh seorg musyrif...

berada di klinik itu,
kami terpaksa menunggu giliran utk masuk ke bilik doktor
lama juga...benar2 menguji kesabaran..

alhamdulillah...
syukur sgt2 sebab akhirnya urusan kami selesai dgn selamat...

ya Allah, ujian dariMu merupakan tarbiyyah buat diriku...
jgnlah Engkau tutup hatiku menerima tarbiyyah dariMu...



Comments

Popular posts from this blog

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Sungguh, Aku Teramat Sangat Bersyukur (Bah 1)