Saturday, October 29, 2011

hijab itu fitrah...??

ANALOGI BOTOL MINERAL...
ada 4 botol mineral.....korang nak pilih yg mana satu...??
  1. x berpenutup & dah diminum org
  2. masih pnuh isinya, tp x berpenutup
  3. berpenutup, tp dah diminum org
  4. masih berpenutup, blum dibuka & isinya pnuh
so...korang nak beli botol air yg mana satu...??
haa...tgk sekali lalu dah tahu nak ambil botol yg mana satu...
mestilah botol yg no-4 kan....

ok....
apa yg kita nak kaitkan dgn hijab...??
wanita berhijab=botol mineral

Botol mineral no-1=x berpenutup & dah diminum org

botol yg x berpenutup & terdedah samalah seperti wanita yg mendedahkan anggota auratnya...
pendek kata, hijab dari sudut pakaian, x sempurna.....

kmudian air yg sudah diminum org plak bermaksud, wanita tersebut membenarkan dirinya disentuh secara haram oleh lelaki yg haram baginya (llaki yg boleh dikahwini)....

wanita ini gagal memelihara batasan ikhtilat.....

botol (wanita) itu blum sempat dibeli (dinikahi) secara halal oleh pembelinya (suami yg sah), ttapi sudah pun diminum (disentuh, dipeluk, dikuncup atau lebih teruk lg disetubuhi) oleh org lain (llaki yg x halal baginya).

hasilnya, air (kehormatan) botol (wanita) itu sudah tersisa (tercemar)!!

'air' yg terdedah akan diminum oleh syaitan....
wanita yg memandang ringan dgn hukum hijab pun lebih mudah didekati oleh syaitan...!!

Botol mineral no-2=masih pnuh isinya, tapi x berpenutup

sama sperti botol no-1, mulut botol masih terdedah ertinya, wanita itu x mempraktikkan hukum aurat secara menyeluruh....
barangkali, potongan pakaian yg ketat, singkat, terlalu fashionable atau lain2 asbab yg menyalahi tuntutan syara'....
& telah menarik perhatian kaum lelaki yg berada di sekitarnya....
Lalu dia diganggu....

akan tetapi wanita jenis ini, mempunyai ketegasan yg tinggi dlm mengehadkan pergaulan mereka dgn lelaki....
sifat 'malu' menjadi pendinding mereka daripada terus menghampiri atau melayani kehendak llaki2 tersebut....

boleh jadi mereka bertindak sebegini krn itu merupakan ajaran & kefahaman yg disematkan ibu bapa mereka....
mungkin juga kerana wanita2 ini sememangnya jelas dgn larangan2 syara' dlm bab ikhtilat

kesimpulannya, wanita2 ini masih terpelihara khormatannya (airnya masih blum diminum org), cuma malangnya mereka masih blum mengerti akan kepentingan hijab dari sudut bpakaian....
sedangkan pakaian yg menutup auratlah yg akan memandu llaki2 ini jauh drpd mereka

Botol mineral no-3=berpenutup, tp dah diminum org


haa...jgn plik plak tgk botol ni....
botol yg berpenutup maksudnya, wanita itu tahu akan hukum menutup aurat & mempraktikkannya...
Namun....sayangnya, wanita jnis ini berpendapat bjw dgn menutup aurat atau berpakaian sopan shj sudah memadai utk memenuhi kehendak syara'


cuba tgk...
airnya dah diminum...
dalam erti kata lain, wanita ini cuai dlm menjaga hukum ikhtilat...
penampilannya yg sempurna & memenuhi garis panduan syara' memperlihatkannya sbg seorg yg 'solehah' & 'sejati',
namun pd hakikatnya, waita ini membenarkan dirinya disentuh & dipandang oleh llaki2 yg x halal baginya....
itu blum cukup 'solehah'....!!!!
Na'uzubillahi min zalik...


jgn terkejut....tp zaman sekarang ni ada je wanita yg bertudung labuh tp b'couple'...
yg hilang kehormatan diri pun ada...!!
mereka golongan yg 'x faham' & perlu dibimbing....


Botol mineral no-4=masih berpenutup, blum dibuka & isinya pnuh


botol ini perumpamaan kpd insan2 yg akur pd fitrah (sifat smula jadi) manusia....
mereka x menafikan keperluan bhijab dlm kehidupan
hasilnya, org2 disekelilingnya turut mhormati & mngenalinya sbg 'muslimah yg tulen'.....!!!


wanita yg CEMERLANG dlm kdua-dua aspek, iaitu pakaian & adab....
x ubah seperti botol mineral yg SEMPURNA...
jgn lupa,hanya botol mineral sempurna yg DIPANDANG org & BERBALOI utk DIBELI...!!

sama2lah kita memelihara diri kita dlm menempuh alam universiti....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...