mujahadah itu sukar...

Alhamdulillah... ^_^

Hari ni dah masuk tahun baru kan.. tahun 2013 masihi
tengok 'status update' kawan2 sebaya,
rata-rata tulis berkaitan dgn umur...huhu
kenapa..?? tahun ni, kami kelahiran 1993 melangkah ke alam 20 tahun...
erk..rasa tua dah...huhu
dah tak ada sweet 19..huhu
dah masuk alam awal dewasa...




Alhamdulillah... ^_^
baru selesai exam practical anatomy...including head & neck dan neuroanatomy....
exam yang berjalan hanya 10 minit merangkumi 10 stesen, 10 soalan membawa 5 markah ke exam final nanti....

Alhamdulillah...dah tahu keputusannya...saya dapat 5 markah..
perfect score....^_^
nak jadi doktor, tak boleh jadi separuh-separuh tau...
semua maklumat, informasi perlu dihadam sepenuhnya...
huhu...pengajaran dari tahun lepas..waktu 1st year




emm...kenapa ya saya tulis entry saya 'mujahadah itu sukar...' yer..??
kejap...fikir kejap
.
..
...
....
.....
......
.......
........
.........
..........

ok
Alhamdulillah,
di permulaan 2nd year ni, saya disibukkan dengan kerja-kerja persatuan...
tak lupa juga disibukkan dengan padatnya jadual kuliah tahun ni, dengan beratnya topik-topik dalam setiap subjek yang dibawa tahun ni....


Kebanyakannya berkaitan dengan kerja-kerja design...guna Adobe PS...
jawabnya, mengadap komputer hampir 24jam lah..
eh...macam exaggerate ja...ok...
tolak la masa kuliah...
selebihnya tu...samada duk rumah mengadap komputer...
atau keluar rumah, pergi program, urusan dan lain-lain...

moga Allah memberkati ^^

Tidur pun tunggang-terbalik...tak menentu..
The most miserable week is around program GRAND '12..
aaa..tension..huhu..
praktis nak jadi doktor la katakan...huhu
sudahnya dekat kuliah, mata terkebil-kebil tahan mengantuk...
hampir 2 minggu langsung tak buka buku, study..
(tapi, alhamdulillah...afterwards, my work getting faster)
ish, ish....kena muhasabah balik...
saya ni kalau buat kerja, sampai tak ingat dunia...
fokus sampai tak ingat orang sekeliling....*fokus??*(perasan ^^)

Dalam kesibukan tu,
kesannya saya jadi susah, liat nak bangun pagi...
Subuh pun lambat...
mujur la musim winter ni, matahari naik lambat...
kalau musim summer, jawabnya, subuh gajah la...
Walaupun Subuh masih dalam waktu...
qiamullail dah lama tak buat....
kalau rajin & sempat buat sebelum tidur pun (tidur pun dah nak masuk subuh),
feelingnya tak sama...tak ada zauq



Exam semakin menghampiri...
tengok kawan-kawan sekeliling,
pergi kuliah, tutorial, kelas praktikal...
rasa agak tertekan...kawan-kawan dah study banyak...
rasa tak bersedia nak masuk exam...
rasa banyak benda tak tahu...

Itu la...dulu tak reti nak bahagi masa...
banyak mengadap komputer ja....
waktu kuliah...satu apa pun tak masuk..mengantuk..
huh, semua tu alasan tohirah...!!
dah ramai senior yang berjaya...
mumtaz dengan cemerlang!!

Alhamdulillah ^_^
Allah campakkan perasaan tertekan tu waktu sekarang...
bukan final exam nanti..
Rasa banyak  benda belum belajar, belum baca...


ok....
saya pasang azam....bersemangat nih..!!
tukar kepada positive mind-set

status update 27 dec

status ni sebenarnya bagi kekuatan balik kepada saya...
saya akan teringat akan sepotong ayat al-quran kalau saya tak buat apa yang saya tulis ni...
surah As-Shof, ayat 4
"كبر مقتا عند االه أن تقولوا ما لا تفعلون"
Maksudnya: Amat besar kebencian di sisi Allah, jika kamu berkata apa yang tidak kamu lakukan.


Jadi, saya kuatkan hati,
padukan azam...
Saya mesti lakukan sesuatu...



Komputer disimpan dalam loker..
huhu....susah saya nak buat macam ni tau...buat rekod sejarah ni...
sebelum ni tak pernah berenggang...
kalau tak buat kerja...dengar nasyid, buka fb
Orang asyik berkepit dengan komputer ja..
Rasa nak buka ja...
Tapi. sabar..sabar...
saya pujuk diri sendiri...mujahadah tu kan susah...
saya pujuk diri sendiri...Allah akan pandang mujahadah kau...kau rasa ni susah kan...bagus la...baru mujahadah namanya..kalau senang, bukan mujahadah namanya...
saya pujuk diri sendiri....

Rasa nak buka...
tapi waktu beratur tunggu bilik air sebelum solat asar/maghrib..
jadi, bukanya tak lama...limited
dulu tak boleh buat macam ni....
takut ada private messages....maklumlah orang sibuk...
huhu....(awat??...awak tu, sibuk tu mengalahkan menteri ka??? mengalahkan ajkt ke???)



Dan, Alhamdulillah...
tidur pada waktunya...set jam...pukul 5 pagi...ada lagi 15minit sebelum subuh
dan buat pertama kalinya, setelah sekian lama...
Allah kejut saya (maksudnya, saya terjaga lah)...
Saya terbangun jam 4.20 pagi...
Syukur sangat-sangat sebab tak tidur balik...
Waktu tu, saya rasa pertolongan Allah itu amat dekat....
Bangun-bangun, teringat perkongsian ahli beit mengenai sepotong ayat Quran...
saya tak ingat ayat apa...berkaitan dengan 'pertolongan Allah itu amat dekat'



Pagi tu, alhamdulillah, saya dapat buat qiamullail, bermunajat...
'Ya Allah, aku rindu perasaan macam tu...Engkau bangunkan aku lagi untuk bermunajat kepadaMu...'


Ya...memang benar,
mujahadah itu amat sukar...
kalau sebelum ni, sekejap-sekejap nak makan...nak tengok cerita kejap..nak berehat kejap...
tapi..akhirnya kerja yang dapat dilakukan sedikit ja...
hm...kali ni kena tambah kuat bermujahadah lagi..
sabar dalam bermujahadah...

Alhamdulillah,
hari-hari seterusnya berjalan dengan baik...
saya rasa tenang....
jumaat & sabtu tu baru terasa cuti...
sebelum ni, setiap jumaat & sabtu, tak melekat dekat rumah...
sempat buka 2 subjek...biochemistry & anatomy...
walaupun, nak exam anatomy, 
tapi Allah bagi kesempatan untuk buka kedua-dua buku....
rasa keberkatan waktu di situ...
dengan keberkatan masa tu juga...
saya sempat buat satu design dalam masa 2jam sahaja...
buat sesimple yang boleh



Alhamdulillah,
kali ini saya tak terlibat dengan program PWtC 2013...
Allah bagi peluang kepada saya untuk fokus dalam exam mid-year kali ni...
Dan kawan-kawan saya pula terlibat untuk menjayakan program tersebut...
dan saya tahu, kawan-kawan saya tu, insyallah boleh...
bagi peluang kepada orang lain juga...



Dan sekarang dah berakhir exam praktikal anatomy untuk mid-year ni...
doakan saya terus istiqamah dalam bermujahadah ye...
selepas update blog ni....saya nak sibukkan diri dengan basuh bilik air....
dah lama tak basuh bilik air...
lepas tu, ada orang nak perbetulkan rumah pulak...
maklumlah, rumah Mesir ni tak ada yang perfect...
ada ja benda yang kena perbetulkan...repair...
lepas tu nak masak untuk ahli beit pulak...^^
haha...tak nak mengadap komputer ni...

p/s: banyakkanlah ucapkan rasa syukur.. ^_^
saya sekadar berkongsi pengalaman & rasa....
kalau ada rasa benda -ve tu, jangan la ambil ye...

SALAM IMTIHAN!!


Comments

Popular posts from this blog

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Sungguh, Aku Teramat Sangat Bersyukur (Bah 1)