Wednesday, February 22, 2012

API!!

subhanallah...
berat sungguh ujian yg aku hadapi kali ini, ya Allah...
tabahkanlah hati ini menerima tarbiah dariMu..
aku yakin akan janjiMu
"لا يكلف الله نفسا الا وسعها"
*****


setiap malam Isnin, seperti biasa aku menghadiri kelas tuisyen Anatomy dgn DR OB (Omar Baraka)..tajuk ribs & vertebra dlm buku Thorax..
balik lewat..dah pkul 11 lebih..
nasib baik ada musyrif temankan..klu x, x berani laa nak balik lewat2 macam tu..

balik2..buka fb...terbaca post seorg teman mengenai ujian seorg huffaz..

ya Allah...rasa terdetik di hati..
kuatkanlah hati ini menerima ujian & tarbiah dariMu..
bantulah hambaMu yang lemah ini dalam menghafal kalamMu..

aku rasa hafalanku semakin kurang konsisten..
Astaghfirullah...
aku mesti tingkatkan..
kena istiqamah..
jangan buat sekerat jalan..

qiamullail pun dah lama x buat..
set jam x bangun..tidur mati..
jadi..apa lagi..
aku pun plan tidur atas karpet berselimutkan saratoga bertemankan heater..
dengan harapan mudah untuk bangun esok pagi...
mentajdidkan niat...

*****
Namun....
takdir telah menentukan..
kebakaran kecil telah berlaku di bilikku...
nasib baik x berlaku sebarang kemalangan jiwa...
Alhamdulillah...

gambar ditangkap dalam keadaan gelap

jam 3.46 pagi Selasa
-gelung tikar getah terjatuh dari tersandar pada dinding melintangi heater yg terletak di hujung kaki
-bunyi kuat mengejutkan aku dan Bahirah(roommate) dari tidur
-aku bangun terpinga-pinga & Bahi cepat2 angkat sandarkan balik pada dinding
-dengan penglihatan yang kabur, x bercermin mata..aku sempat tengok jam pada handset..3.46pagi
-aku sempat bermonolog...eh...kenapa jatuh ni..??sebelum ni x pernah jatuh pun...
-aku & Bahi tidur semula tanpa memeriksa heater..

asap masih menyelubungi bilik

x beberapa lama kmudian..
Bahi terjaga dari tidur...
api sudah tinggi menjulang ke siling..besar sgt..
betul2 dihujung kaki aku..
alamak...baju aku..itu saja yang aku dapat fikirkan..
Bahi dengan Shima berkejar ke bilik air mengambil sebekas air sorang..
Alhamdulillah..api dapat dipadamkan..

aku jadi tergamam...x tahu nak buat apa..blank
entah kenapa aku hanya memikirkan bajuku yang hangus terbakar..
pintu & tingkap bilik dibuka..
berkepul2 asap hitam keluar dari bilik..
habis satu rumah hitam terkena abu...
baju dekat ampaian..
buku..meja...katil..pinggan mangkuk..
aku masih belum bercermin mata..
lantas aku cari cermin mata & handset di celahan saratoga
jam menunjukkan pukul 4.06pagi...

kesan kebakaran

maknanya...
kebakaran tu berlaku x lama selepas gelung tikar getah tu jatuh...
mungkin gelung tu jatuh dan menolak baju aku ke heater tu..
dan..kebakaran pun terjadi...
aku rasa itulah probability yang paling kuat..

selepas api dapat dipadamkan...
kami menunggu asap semua keluar dari rumah..
mujur 1 imarah x kecoh...


tilam pun terbakar sikit

pagi tu, kami ke kelas dengan muka agak kusam dek abu kebakaran...
hari Rabu merupakan hari yang amat panjang dan memerlukan penumpuan yang amat baik...
tambah2, sekarang topik dah semakin susah...
semangat yang aku bina di awal sem ini bagai sudah terkubur...
pening, mengantuk..
mungkin sebab terhidu banyak gas toksik..

hari ni ada practical biochemistry yang melibatkan api & asap...
aku jadi teringat tragedi tadi...
kuat...kuat..
rasa pening bau asap..


bakul baju kotor menjadi abu

balik dari kelas..
beberapa org kawan, senior dan AJKT datang melawat..tuan rumah pun ada
melihat kesan kebakaran...
syukurlah barang2 berharga x dak apa2..
laptop, pasport, buku2...

aku amat berharap agar aku dapat menerima ujian ini dengan tabah...
ya Allah, tabahkan hati ini...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...