diuji lagi....


Seminggu lepas x update blog….huhuhu…
Macam2 perkara yg terjadi yg membuatkan diri ini x berkesempatan melakukan sedemikian….
Walaubagaimanapun…..ia bukanlah keutamaan….hanya isi masa lapang…*lapang lah sgt…~,~ *
Anyway,pelbagai perkara yg berlaku itu membuat aku menjadi lebih tabah dlm menghadapi hidup yg pnuh pancaroba ini…

***********
Suatu pagi Khamis....

Dlm kekalutan pagi utk bersiap-siap ke kelas….aku memusingkan mesin basuh

'alamak…mesin basuh rosak lagi laa….',aku memaklumkan smua ahli beitku
'macam mana nak basuh baju nii…',salah seorg ahli beitku memberikan respons
'nanti kami bgtau Matju…',aku memberi kata putus sbg ktua rumah

"assalam,malam td mesin basuh ok jaa,tp pg ni try lagi,x bleh plak…hujung minggu ni sibuk skit…takut sempat nak bg warranty card…jumaat ni saringan Sport's Day…jumaat da glow with flow…bg hari ni dkt uni bleh..?"..Send

'jom Tohirah…kita gi dulu….',ajak Bahirah,roomateku
'jom…jom..'
'tunggu kite kejap…', 2 org lg ahli beitku suruh tunggu…Shima+Fatin
'korang pegi dulu….nanti kite kejar..', kata Izzati
'korang pegi dulu…x payah tunggu kite…nnti korang lambat..',Ain plak sampuk

Begitu kekalutan kami pd pagi tersebut….

Dalam kesejukan pagi Khamis di Mesir…kami gagahi jua kaki utk melangkah ke Universiti Ain Shams…seperti biasa kami terpaksa melintas jalan raya yg besar, dgn kereta2nya yg laju…

Alhamdulillah…pagi tu kami tiba awal di lecture hall V1…ramai yg blum sampai…
dpt pilih tempat duduk strategik nih…aku dgn Bahie tersenyum ja..

Tiba2….
'eh…Izzati accident….??',Wan Adlina bertanya…

'HAA…IZZATI ACCIDENT….BTUI KAA..??',terkejut kami bertanya..

'ntah…kami dpt mesej…'

Lantas kami meluru ke pintu lecture hall….berlari keluar dari kawasan uni…x perasan dah siapa yg kami berselisih….tersempak dgn kawan2 ka senior ka…x perasan dah…mujur masing2 pakai sluar panjang dkt dlm….

Kami berlari melusuri jalan yg biasa kami guna utk ke uni…..ternampak ramai org arab sdg berkumpul di satu sudut bahu jalan….

'ALLAH….dkat situ ka..??',aku x berani mengiyakannya…

Segera kami menghampiri…..kak sarah juga telah berada di situ

YA ALLAH….benar ia sahabatku…Izzati…..aku terpaku disitu….YA ALLAH…
Bahirah trus pergi di sisinya….aku,Fatin+Shima hanya tergamam berdiri di situ….

'YA ALLAH….knp aku biarkan dia melintas sndirian….',aku merintih dlm hati…

Fatin plak trus menangis menyesali krna x melintas bersama….

Ain yg baru tiba trus mnangis terkejut krna x menyangka Izzati akan ditimpa kemalangan….

YA ALLAH….Izzati jgnlah terjadi apa2 pd awak….

Seketika kmudian,aku tunduk duduk disisinya….pegang tangan Izzati….Alhamdulillah…x nampak ada darah kluar mengalir….

Budak2 lelaki yg melalui jln tersebut turut melihat….kmudian aku juga nampak Matju…aku tahu dia ada klas pg ni…

Beberapa org mencadangkan agar Izzati di angkat dan dibawa ke atas bahu jln…tpi seorg doktor yg berada di situ menghalang….'May be she got fracture bone…the others,please dismiss…one of her friends only can stay'….

Bahirah cepat2 mengangkat tgn….'Tohirah…nanti awak record ea….'

Aku juga nak berada di sisi Izzati….tp bukan masanya utk berbalah…
'Bahi lebih tenang drpd aku'….aku pujuk hati
lantas aku mengajak yg lain utk pulang ke kelas….yg lain smua dah masuk kelas…tinggal aku dan ahli beitku…juga 2 org budak lelaki,Ilham+Arif

'aku roomate dia…aku nak ikut sekali….',Fatin merintih…

Aku menenangkan Fatin….'biarlah Bahie yg teman…awak bertenang dulu…klu bleh smua nak ikut…'

Aku,Fatin,Ain+Shima berjalan masuk ke kawasan uni menuju ke lecture hall…di lead oleh 2 mamat tu…

'nak ambil air sembahyang dulu ka..??', Ilham menegur Fatin…

'ahh..malunya aku..mamat ni knp plak..??'

'eh..tak..tak', balas Fatin

Kami masuk lecture hall dri pintu blkang…nasib baik Dr Naem Khaled x tegur…blajar tajuk Breast dlm part Upper Limb

Fokus….fokus….jgn lupa rakam utk Bahie+Izzati…
Aku pasang niat utk melupakan seketika hal tadi…
Tapi….bukan senang….

Telefon berbunyi…silent mode…..
Biasanya aku x akan menjawab sebarang panggilan…
Aku lihat di monitor hanset….k nisah…aku angkat

'Assalamualaikum….Izzati accident ka..??',k nisah bertanya cemas
Bertambah serba salah di hatiku…'Wa'alaikumussalam,akak…ya..Izzati accident…skrang saya dlm kelas,akak….Bahie yg teman Izzati…'
'oh…ok…'

Fokus Tohirah…insyallah Izzati x dak ape2…

Telefon berbunyi lagi….Silent mode…
Kak Farhana Ismail…

'Assalamualaikum,akak…saya dlm kelas…Bahie yg teman Izzati….cuba call dia..'

Ya Allah….lagi aku rasa bersalah…aku kan ktua rumah..knp aku x tunggu ja tadi….
'Sudah…sudah…tumpu apa yg Dr Naem ajar…nanti ajar depa…'hatiku berbolak balik…

'We end our lecture here today…'.Dr Naem menamatkan kelasnya pd hari itu….

Nak call Bahie…
Ternampak mesej Matju masuk…. x perasan bila masuk…
"insyallah hari ni bleh…ana free dari pkul 10-2 ptg.."

Kmudian aku trus call Bahie….
'Bahie, macam mana keadaan Izzati…?'
'Izzati naik ambulans tadi…skrang dia tgh dptkan rawatan…'
'ada x kak nisah dgn k farhana call awak..??'
'ada…k farhana..k sarah x bg dtg…dah ramai yg ada dkt sini..'
'Matju pun ada..??'
'Ha'ah..'
'owh..ok..nnt apa2 bgtau tau…',aku pesan

'Izzati macam mana..?',Fatin bertanya
'tadi diorg naik ambulans p hospital…x tau hospital mana..'
'kami rasa kami yg patut pergi laa…kami roomate dia…',Fatin mengadu lagi..
'kami lagi rasa bersalah…dah la td kak2 telefon tny pasal Izzati…ingat kami x rasa apa2 ka…??',tiba2 aku jadi naik angin…mata terasa hangat...air mata mengalir...

Next class…physiology…satu apa pun x lekat..mungkin ada skit…
nasib baik ada alat perakam…ceh…alasan..

Tamat klas call lagi…
Risau sgt klu2 jadi apa2..

Next class….Biochemistry…last lecture of protein…lpas ni tajuk Enzymes plak..
Lpas klas telefon Bahie lagi….

'Macam mana Izzati..??'
'dia ok…x-ray pun ok…dr kata brain dgn spinal cord dia ok…'
'alhamdulillah….emm..Matju ada lagi..??'
'ada dkt sini…dia sorag ja ikhwah…nanti ambik warranty card dlm beg…'
'ok..'

Call Matju plak…ksiannya…skip klas
'assalamualaikum….emm…dkt hospital lg kaa..?'
'wassalam…em..nampaknya begitu lah…'
'warranty card ni nak bg macam mana?'
'carilah sapa2 senior tahun 2…minx tlg serahkan dkt ana..'
'erm…ok..'

Lpas tu pi klas practical anat plak….blajar pasal brachial plexus
Alhamdulillah…masuk dlm kepala…nnt balik bleh ajar diorg
Sempat kawan2 tanya keadaan Izzati….sempat juga dgr cerita macam mana Izzati bleh accident..
Lpas klas ingat nak pi melawat dkt hospital…
Rupa2nya dah balik rumah kak sarah…
Terpaksa lah menyusahkan senior plak…

Sblum balik sempat pass warranty card dkt k hajar…
'akak..tolong bg warranty card mesin basuh ni dkt Matju…tq..'
Hrp2 masalah ni dpt diselesaikan secepat mungkin..*positive

Alhamdulillah…keadaan Izzati ok…Cuma mengalami sedikit masalah short-term memory…x bleh berjalan…may be badan dia trauma lagi kut…

Malam tu…aku+Fatin bermalam di rumah kak sarah…
Maaf kak sarah+ahli beit…menyusahkan…
Tolong papah Izzati pergi tandas…teman dia bersembang….ingatkan balik peristiwa2 lepas…

Malam tu jugak,ada kelas LIFE yg ke-3…x dpt Izzati pergi….aku tolong cerita dkt Izzati…k sarah pun join sekali dgr tazkirah aku….huhuhu….ustaznya hebat….x pandai aku elobarate macam yg ustaz cerita..
Tajuk: AKU MESTI MUSLIM DARI SUDUT AKIDAH(kitab maaza ya'ni)-Ustaz Fathi Yakan

**************
Kami smua bergilir-gilir menjaga Izzati…walaupun hujung minggu tu aktiviti agak pnuh…kesian Izzati x dpt nak masuk saringan congkak + pi program glow with flow…5 malam Izzati bermalam di rumah kak sarah….terima kasih kak sarah…harap rakaman klas+glow with flow dpt membantu

p/s:Skrang Izzati dah hampir bleh berjalan wlaupun masih menggunakan tongkat…you should take a rest my dear ~,~…kejadian2 yg berlaku pd hari tersebut pun dia dah mula ingat…semoga smua org dpt mengambil hikmah drpd stiap perkara yg berlaku...


Comments

Popular posts from this blog

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Sungguh, Aku Teramat Sangat Bersyukur (Bah 1)