Wednesday, November 30, 2011

rukun bai'ah_1

kitab 'ما ذا يعني انتماءي للاءسلام؟'-Apa Ertinya Saya Menganut ISLAM
karangan Ustaz Fathi Yakan..

        penggabungan diri ke dlm gerakan Islam pd hakikatnya bererti penggabungan secara langsung ke dlm Islam. Ia juga bererti permulaan bg 1 perjanjian dgn Allah & memberikan baiah utk beramal+berjihad pd jln Allah...
        Imam Hasan Al-Banna tlah merumuskan rukun2 baiah dgn katanya:
"Rukun Baiah kita sepuluh. Peliharalah rukun2 tersebut, iaitu: Faham, Ikahlas, Amal, Jihad, Pengorbanan, Taat, Tetap pendirian, Tajarrud, Persaudaraan dan Thiqah."
beliau tlah menafsirkan kesemua rukun2 ini dgn katanya:

  1. Faham, dgn saudara meyakini bhw fikrah kita adalah fikrah Islamiyyah tulen & saudara hemdaklah memahami Islam sebagaimana kita memahaminya berdasarkan 20 asas yg telah diringkaskan seringkas-ringkasnya spt di bwh ini:
    • Islam adalah 1 sistem yg syumul merangkumi sluruh aspek khidupan
    • Al-Quran+Sunnah Rasulullah SAW merupakan sumber rujukan bg stiap muslim dlm memahami hukum2 Islam
    • Iman yg benar, ibadat yg sah & mujahadah merupakan nur+kemanisan yg dilontarkan ALlah ke dlm hati hamba-Nya yg dikehendaki-Nya. Kassyaf, mimpi, ilham dan lintasan2 hati bukanlah dalil bg hukkum2 syarak dan x diambil kira kec dgn syarat ianya x bertentangan dgn hukum+nas agama
    • Tangkal, jampi, wada', ar-ramal, maarifah, nujum dan perkara2 yg seumpamanya, adalah kemungkaran yg wajib diperangi, kec tangkal+jampi drpd ayat2 Al-Quran dan jampi yg ma'thurat.
    • pendapat imam/penolongnya dlm perkara2 yg bleh menerima andaian & dlm perkara2 yg berhubung dgn maslahat mursalah bleh dterima sekiranya x bertentangan dgn kaedah syarak.
    • perkataan sseorg bleh diterima atau ditolak, kec perkataan Rasulullah SAW yg maksum
    • seorg Muslim yg ilmunya blum sampai ke peringkat nazhor(mampu memahami dalil2 hukum) mestilah mengikut salah satu imam dlm Islam
    • perselisihan pendpt dlm permasalahan cabang fekah x seharusnya menjadi sebab perpecahan dlm agama
    • membincangkan masalah yg x membuahkan amal adalah tergolong ke dlm perkara takalluf(memberat-beratkan) yg ditegah oleh syarak
    • mengenal Allah, mentauhidkanNya dan membersihkan Allah drpd sgala sekutunya adalah akidah Islamiyyah yg paling tinggi. Ayat2 Al-Quran+hadis Rasulullah SAW yg berhubung dgn sifat2 Allah hendaklah kita terima dgn x melakukan sebarang takwil atau membekukan nas2 tersebut
    • stiap bida'ah dlm agama Allah x mempunyai sebarang asas sandaran. Bida'ah ini wajib diperangi dgn cara yg paling bijak
    • bida'ah dgn menambah, meninggalkan dan beriltizam dgn ibadah mutlak merupakan masalah khilafiah dlm ilmu fekah. Stiap org mempunyai pendptnya sndiri. x menjadi kesalahn dilakukan penelitian utk mencari hakikat melalui dalil+bukti
    • mengasihi+menghormati para solihin berdasarkan amal2 soleh yg mereka lakukan adalah 1 sudut drpd qurbah(mendekatkan diri kpd Allah)
    • walaubagaimanapun, menziarahi kubur adalah sunnah yg disyariatkan dgn syarat menurut cara yg ma'thur(diterima drpd Rasulullah)
    • mengiringi doa dgn melakukan tawasul kpd Allah melalui mekhluknya adalah masalah khilafiah dlm cara berdoa dan bukan tergolong dlm masalah akidah
    • Uruf(kebiasaan) yg salah x dpt mengubah pengertian hakiki dan lafaz2 syarak
    • akidah adalah asas amal. Amal hati lbih penting drpd amal anggota zahir. Mencari kesempurnaan dlm kedua-dua bidang amal dituntut oleh syarak sekalipun taraf tuntutan itu berbeza
    • Islam membebaskan akal & mendorong spy melakukan penelitian+pengamatan terhdp alam sekeliling. Islam juga mengangkat kedudukan ilmu+ulamak. Islam juga mengalu-alukan ssuatu yg bermanfaat
    • bleh jd perkara yg dipersoalkan oleh pdgn syariat berbeza dgn pandgn akal, ttapi syariat+akal x akan bercanggah dlm perkara qat'ie(putus).oleh itu hakikat ilmiah yg sah x akan bercanggah dgn kaedah syariat yg tetap. perkara2 yg zanni(blum nyata+putus) dr sudut akal hendaklah ditakwilkan spy ssuai dgn perkara yg tlah qat'ie yg menurut akal, bgitu jg perkara yg zanni pd syarak hendaklah ditakwilkan dgn perkara yg tlah qat'ie menurut syarak. 
      • sekiranya pandgn akal+syarak masih zanni ttg 1 masalah, maka pandgn syarak seharusnya diutamakan utk diikuti sehinggalah pandgn akal dpt membuktikan kebenaran atau gugur sendiri krn kebatilannya
    • jgn kamu mengkafirkan seorg muslim yg mengucap 2 kalimah syahadat & menunaikan perkara yg difardhukan semata-mata krn pendpt atau maksiat yg dilakukan, kec beliau mengakui kalimah kufur atau beliau melakukan ssuatu yg x bleh ditafsirkan selain drpd kufur

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...