pilihan yg mana 1?

ketika aku membelek-belek buku koleksi taujihat yg pernah aku terima drpd sahabat2 seperjuangan aku sewaktu di MMAS dulu, terpandang aku akan kata2 yg pernah di'sms'kan kpd aku suatu ketika dulu...moga kalian trus thabat berada di jln perjuangan...

Buat sahabat yg sntiasa bertakhta di hatiku.
Dalam kehidupan kita,
Melangkah itu MUDAH..
Namun mencari arah itu yg terkadang PAYAH..

Mencari jalan itu MUDAH
Namun memahami DESTINASI itu yg susah
Menyusuri susur itu MUDAH.
Namun menuju NOKTAH itu pasti mendatangkan LELAH
Dalam smua ini
Menjaga istiqamah itu paling susah,payah&lelah
Namun DIA amat faham..
Bg hambaNYA, DIA x meminta manusia jd terbaik
Hanya perlu melakukan yg terbaik,
Meletakkan SANDARAN kpdNYA
Lantas DIA akan menguruskan yg selebihnya..
Agar yg terbaik itu,
Menjadi milik manusia..
Moga perjalanan kita sntiasa dlm redhaNYA..
Insyaallah
Kukuhkan amalan kita,
Terjunlah ke medan perjuangan,
Nescaya kalian bakal menjadi pejuang akidah sebenar..
Menjadi pencita mati syahid dan syurga ALLAH yg tinggi..

di waktu ini juga..aku teringat akan perbualan aku dgn salah seorg sahabatku yg baru mula mengenali jln ini.....ketika kami sama2 sdg menunggu visa aku dan rakan2 yg lain siap..
berkisarkan mengenai jemaah..
alhamdulillah..krn aku tlah didedahkan
sedikit sbyk dpt kami berbincang membuka minda mengenai ta'adud jamaah..

kata2 taujihat ini juga aku smskan kpd dy..
moga sama2 kita dpt thabatkan hati kita..

aku amat berminat dgn bait2 ayat ini...
berdasarkan firman Allah dlm SURAH AS-SHOFF:4
 ان الله يحب الذين يقتلون في سبيله صفا كانهم بنيان مرصوص
maksudnya: sesungguhnya Allah mencintai org2 yg berperang di jlnNya dlm barisan yg teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yg tersusun kukuh. 
mafhumnya..dlm kita menegakkan agama Allah ini..
kita mesti berada dlm suatu kelompok manusia(jemaah) krn kita x mampu nak melakukan gerak kerja dakwah itu seorg diri..kelebihan & kekurangan masing2 dpt kita saling lengkap-melengkapi utk mencapai matlamat dakwah..





jadi...sahabatku ini berada dlm kekeliruan..dia sudah memilih jemaah yg akan diberi komitmen...namun, berada di bumi mesir..dia didekati oleh seorg kakak dari jemaah yg lain..sering memberikannya kata2 semangat, kata perangsang dan dorongan..membuatkannya terasa terisi dari kekosongan..dia turut menyatakan kebimbangannya, takut termasuk jemaah tersebut apabila balik Malaysia nanti...


hmm...kesian sahabatku ini...
aku cuba menjelaskan kpdnya akan tujuan kita berada di dlm jemaah..
jemaah mana yg patut dipilih utk mengelakkan perpecahan..
jemaah yg cukup syarat2nya..
  1. jemaah tersebut mestilah berlandaskan kpd Al-Quran dan As-Sunnah
  2. jemaah tersebut juga mestilah merupakan jemaah terawal yg ditubuhkan di ssbuah kawasan.
ok...syarat2 utama ini amatlah perlu difahami dgn sebenar-benarnya krn faham(الفهم) itu rukun baiah yg pertama..rukun baiah itu secara ringkasnya boleh dikatakan rukun2 memberikan taat setia...rukun ini disusun oleh Al-Fadhil As-Syahid Imam Hassan Al-Banna..

kefahaman itu amat penting dlm kita menumpahkan taat setia terhdp ssuatu perkara..taat setia tanpa belah bahagi...
tidak dpt tidak...jemaah yg kita nak pilih mestilah berlandaskan kpd 2 sumber hukum yg menjd panduan & pedoman hidup manusia..
nabi SAW bersabda:
 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك
“Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya, iaitu kitab Allah (Al-Qur’an) dan sunnahku. (HRMalik bin Anas dalam al-Muwattha' - no: 1619
jemaah yg dipilih juga mestilah merupakan jemaah yg terawal ditubuhkan di ssbuah kawasan utk mengelakkan perpecahan...
knp perlu berpecah..??
dan knp perlu ditubuhkan byk jemaah lain..??
bukankah hanya akan menimbulkan perebutan ahli..??
klu berlaku pertindihan pengisian...yg mana satu nak pergi..??

namun begitu...disebabkan sudah tumbuh pelbagai jemaah lain..
Dr Yusuf Al-Qadhrawi (klu x silap berdasarkan pengisian yg pernah aku dengari) mengatakan kita boleh menyertai jemaah yg bersifat ta'awun(kerjasama) dan bukannya yg bersifat berlawanan(aku x ingat dlm bhs arab panggil apa)..

kpd sahabatku ini..
aku ingatkan supaya kita terima shj pengisian/tazkirah atau apa2 shj niat baik yg diorg berikan..atas dasar ukhuwah...jgnlah kita menunjukkan sbrang permusuhan..raikan mereka..juga peringatan buat diriku yg sering lupa...
tapi..klu bab prinsip..pertahankan pegangan kita..

kita mahukan jemaah yg diredhai Allah...jemaah yg menjg kesatuan ummat..jemaah yg syumul..jemaah yg bukan shj memandang dari sudut amar makruf, malah dari sudut nahi mungkar...bukan shj dari aspek akademik dan akhlak..juga dari aspek ekonomi dan politik..

dari satu sudut..kita boleh meraikan kepelbagaian jemaah ini dlm jemaah yg bersifat ta'awun...teringat aku dlm satu konklusi ktika berada dlm satu program...pelbagai program yg dianjurkan oleh jemaah2 ini, adakah ianya merupakan opportunity ataupun threats... setelah berbincang sebenarnya ia boleh dijdkan sbg satu opportunity yg dpt kita manfaatkan dlm mendekati masyarakat...stiap jemaah ada cara&method dakwahnya tersendiri..target+sasarannya juga adalah berbeza..

oleh itu...sekali ditegaskan bhw kefahaman amat penting dlm memilih ssbuah jemaah yg ingin kita berikan sumbang bakti..

sahabatku sekalian..
dlm pd masa yg sama..aku faham..ketidakbersamaan kami sahabat sefikrah..kekurangan pengisian mengenai jemaah..terutamanya yg baru mula melangkah..pasti rasa kehilangan pegangan...berada dlm kekeliruan..
insyaallah..sama2 kita bina kekuatan..sama2 kita tingkatkan thaqafah..
smoga kita trus istiqamah

INGATLAH!!
ISLAM X MEMERLUKAN KITA...ISLAM BOLEH MENANG TANPA KITA..!!
TAPI...KITA YG MEMERLUKAN ISLAM...ISLAM AS THE WAY OF LIFE...

may Allah bless all of us..~

**********
this is only my thinking...
as I said just now..I'll welcome the others..we can do nothing 4 what has happened..just welcome n appreciate the others...

Comments

Popular posts from this blog

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Sungguh, Aku Teramat Sangat Bersyukur (Bah 1)