.:solehah:.

anak SOLEHAH
wanita SOLEHAH
isteri SOLEHAH

          siapa yg xingin menjadi solehah? menjadi solehah impian setiap yg bergelar gadis...
tapi...apakah kita layak bergelar solehah..?? bagaimana hubungan kita dgn Allah SWT, Tuhan Yg Menciptakan, Pemberi Rezeki, yang hanya padaNya layak segala pujian...


         seringkali kali aku terasa...terfikir..adakah aku cukup layak bergelar solehah...Ya Allah ya Tuhanku....aku blum solehah lg...masih byk perkara lagha yg aku lakukan....apakah ikhlas segala amalan yg aku lakukan selama ini...?? nafsuku masih kuat mengikat diri....jahiliah masih membelenggu diri...


        selalu kecewa dgn diri sendiri....selalu jatuh menyalahkan diri sendiri....ramai yg melihatku sebagai gadis solehah....hakikatnya....aku sendiri terperangkap dlm diri sendiri...aku tahu aku ada kefahaman mengenai Islam...tapi sejauh mana aku mempraktikkannya dlm hidupku...??sejauh mn ia sebati dlm jiwa ini...??

       setiap bulan..dlm tempoh PMS(pre-menstrual symptoms)...pasti ada satu tempoh yg aku xdpt nk kawal perasaan diri sendiri....terasa sgt down....tpi slpas berlalu tempoh itu....mcm xada apa2 yg berlaku....pelik...kdg2 aku sendiri xfaham dgn diri sndiri....

           skrang ni hadis2 & ayat2 al-quran yg pernah aku hafal pun semakin luput dari ingatan....ya Allah...jgn Engkau tarik nikmat iman & islam dr hati ini.....rindu sgt zaman maahad dulu....saling memberi peringatan....skrang ni bukan xada...ada ja...mungkin aku ja yg bersyukur....zaman uni bukan sama mcm zaman sek dulu...

         sdg baca novel2 islamik....rasa cemburu dgn watak2 dlm tu...baca blog2 islamik....ya Allah...betapa kerdilnya diriku....

         ramadhan ini aku berazam inginkan yg lbih baik drpd seblumnya...smua org pasti menginginkannya kan.... :D walaupun sudah separuh bulan tinggal...aku masih mengharapkan yg aku tidak tergolong dlm golongan yg keluar dari bulan Ramadhan yg mulia ini dalam keadaan rugi....na'uzubillahi min zalik...

        pesanan buat diri sendiri....jgn diikutkan nafsu...ya, perasaan MALAS yg membunuh jiwa yg ingin hidup bersinar....

Comments

Popular posts from this blog

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Sungguh, Aku Teramat Sangat Bersyukur (Bah 1)